Utövare av visuell framställning

Utövare av visuell framställning - Borgå

MÅNGSYSSLARE I BRANSCHEN I dagens värld kan vem som helst skapa medieinnehåll. Men det är få som kan göra det riktigt bra och dessutom bygga en karriär av det. Mediebranschen – och samhället i allmänhet – behöver proffsen som kan producera minnesvärt medieinnehåll. Därför finns det alltid en beställning på tekniskt kompetenta, kreativa och konstnärliga visionärer inom mediebranschen. På Prakticum blir du en mångsysslare med många ben att stå på i framtiden.

Uppdatering av information gällande urvalsprov i GEA 2020 på grund av coronavirusepidemin

Urvalsprovet till Prakticums medielinje i Borgå, utövare av visuell framställning, slopas. Sökande behöver inte delta i en intervju eller lämna in en förhandsuppgift utan blir antagen på basen av sitt avgångsbetyg.

Ansök till utövare av visuell framställning här!

Grundexamen inom mediebranschen och visuell framställning

För att studera inom media behöver du inte någon tidigare erfarenhet. Branschen välkomnar kreativa och analytiska personer som har ett öga för det visuella. Huvudsaken är ändå att du verkligen är intresserad av media. En nyfiken, utåtriktad person som alltid vill uppnå goda resultat och tycker om att samarbeta med andra.

Video, foto samt grafisk design för tryck och online media

Under dina studier kommer du att få grundfärdigheter och kunskap inom olika delområden inom mediebranschen. Du lär dig bland annat fotografering, bildbehandling, videoproduktion, produktion av webbsidor och printmedia. Du får också en inblick i branschen och hurdana jobb det finns på marknaden. Redan i början av dina studier har du ett konkret samarbete med arbetslivet i form av gemensamma projekt och inlärningsperioder i autentiska arbetsmiljöer.

Efter dina studier

Då du slutfört dina studier har du förutom ett examensbetyg också en digital portfo­lio som innehåller de bästa produk­terna du skapat under studi­etiden. Portfolion är ett visitkort som visar ditt kunnande – något du har nytta av då du söker jobb. Utbildningen ger också en god grund för dig som vill studera vidare inom media, till exempel vid en yrkeshögskola.

Dina arbetsplatser är i första hand medieföretag, reklambyråer, fotostudion och -affärer, men också företag och organisationer med medieuppgifter. En del väljer också att bli företagare.

Prakticum är med i projektet Smidiga övergångar i Svenskfinland och samarbetar med medielinjerna både vid yrkeshögskolan Arcada och Novia.

Studier och specialiseringar

Det första året som mediestuderande på Prakticum är ett basår där du får prova på olika inriktningar inom mediebranschen. Utbildningen i Helsingfors och Borgå är det första året likadan. Du får grundläggande färdigheter inom videoproduktion, fotografisk produktion, onlinepublicering samt grafisk design på båda orterna. 

Under det andra året skiljer sig sedan utbildningen i Helsingfors och Borgå från varandra. Här kommer du att få en chans att välja den inriktning du tycker är mer intressant genom att välja studieort på nytt om du så önskar. 

Ansökningsförfarande, inträdes- och lämplighetsprov

Intresserar du dig för både medielinjen i Helsingfors och i Borgå söker du till båda linjerna och lägger som första val det kompetensområde och ort som intresserar mest.  

Då du ansökt om studieplats kommer du att bli kallad till ett lämplighetsprov. Provet arrangeras 7 eller 8.5.2020 både i Helsingfors och Borgå. Har du sökt till båda kompetensområdena behöver du endast delta i ett lämplighetsprov, på den ort du valt som första val. Kallelsen till lämplighetsprov skickas till alla sökande. I samband med kallelsen får du även instruktioner till en förhandsuppgift.

Vid inträdes- och lämplighetsprovet kommer du att utföra några uppgifter som du får anvisningar om på platsen. Därtill deltar du i en intervju. I samband med intervjun presenterar du din förhandsuppgift som du skickat in på förhand enligt instruktionerna.

I Borgå: Kompetensområdet för visuell framställning

Är du intresserad av bilder och bildkommunikation? Om du gillar att fotografera, illustrera, göra layout, teckna, måla, jobba med färger och former samt med digitala datorprogram, passar denna utbildning för dig.

Efter första årets gemensamma studier med Helsingfors enheten, fortsätter du under det andra och tredje året i Borgå med grafisk planering. Du framställer logon, tidningsannonser, affischer, broschyrer och andra marknadsföringsprodukter för företag. 

Du utvecklar dina kunskaper och konstnärliga inriktning genom varierande uppgifter inom måleri, illustrering, skulptur och experimentella tekniker. Inom grafisk design och bildbehandling lär du dig använda Photoshop, InDesign och Illustrator.

Kreativitet och konstnärlig inriktning

En utövare av visuell framställning är en kreativ person, intresserad av världen runtomkring sig, initiativrik och har ett starkt intresse för den visuella branschen och design. Vid sidan av de digitala programmen lär du dig använda olika material, arbetsredskap och arbetsmetoder. Vi gör studiebesök till företag verksamma inom mediebranschen och till konstutställningar.

En viktig del av dina studier är att bekanta dig och få erfarenhet av riktiga arbetsplatser inom den visuella branschen. Du kan ha LIA, lärande i arbetslivet, på ett tryckeri, en reklambyrå, fotostudio, hos en frilansgrafiker eller en organisation verksam inom visuella branschen. 

Borgå enheten samarbetar med t.ex. YLE Vega, Borgå stads och Sibbo kommuns kulturtjänster. Vi har också haft praktikanter t.ex. på Image, Hufvudstadsbladet och Uusimaa tidningarna, Peak Press i Lovisa samt olika tryckerier.  En del studerande börjar redan under studietiden jobba med frilansuppdrag inom branschen. 

Examensdelar du kan studera hos oss:

Första året
  • Verksamhet inom mediebranschen (15 kp)
  • Fotoproduktion (15 kp)
  • Audiovisuell produktion (15 kp)
  • Lärande i arbetslivet LIA
 
Andra och tredje året
  • Utföra grafisk planering (30 kp)
  • Produktplanering inom grafisk design (15 kp)
  • Produktifiera grafisk planering på ett kundorienterat sätt (15 kp)
  • Visuell framställning och iakttagelse (15 kp)
  • Visuell planering och genomförande av en marknadsföringskampanj (15 kp)
  • Skapande av webbplatser (15 kp)
  • Experimentellt uttryck (10 kp)
  • Lärande i arbetslivet LIA

 

Torsdag 13.2.2020

Sök på prakticum.fi: