Visuell marknadsföring

Yrkesexamen inom affärsverksamhet

Kompetensområdet för Försäljning och marknadsföringskommunikation. Yrkesexamen i affärsverksamhet är en lämplig examen för dig som är intresserad av att jobba med uppgifter inom marknadsföring, t.ex. visuell marknadsföring i butiker, digital marknadsföring, sociala medier och praktisk reklam. Till arbetsuppgifterna brukar även höra försäljningsarbete.

Yrkesexamen i affärsverksamhet omfattar 150 kompetenspoäng. Den obligatoriska examensdelen Arbete inom affärsverksamhet på 30 kp är lika för alla kompetensområden. Vi erbjuder examensdelarna: Uppdrag som gäller marknadskommunikation (60kp) och Visuell planering och förverkligande av lokaler (60kp) inom kompetensområdet för försäljning och marknadskommunikation.

Arbete inom affärsverksamhet, Obligatorisk examensdel på 30 kp

Under examensdelen får du en bred bild över hur affärsverksamheten fungerar. Du lär dig om organisationensstrategi, affärsmodeller och värderingar. Mångsidig kundbetjäning ur ett kundorienterat perspektiv ingår också i utbildningen.

Uppdrag som gäller marknadskommunikation, 60 kp

Under examensdelen får du en överblick över vad marknadskommunikation är och trender i samhället. Du får en bred kompetens i visuell marknadskommunikation: du lär dig fotografering, videoproduktion, sociala medier och grafisk formgivning. Du lär dig använda både digitala verktyg och verktyg för att formge tryckprodukter. Du producerar audiovisuellt material för olika kanaler enligt grafiska anvisningar och använder dig av visuella element för att skapa betydelser i marknadskommunikationen. Du planerar lösningar för marknadskommunikationen med målet att främja kundens affärsverksamhet och göra kunden känd på marknaden för att stärka varumärket.

Visuell planering och förverkligande av lokaler och exponeringar, 60 kp

Under examensdelen lär du dig planera och förverkliga utrymmen. Du lär dig planera lokaler till fungerande helheter som beaktar kundvarvet. Du lär dig göra lockande och inspirerande produktexponeringar. Du planera och bygger upp säljande skyltfönster. Du lär dig om trender och aktualiteter inom branschen. Du använder de vanligaste programmen för planering av utrymmen och för att producera kundinformation. Du är med och planera en mässmonter.

Du lär dig utvärdera dina projekt och hur du kan mäta framgången. Du får jobba kreativt och använda olika materialer, både i planering och genomförande.

Utbildningsort

Helsingfors

Utbildningstid

September 2019-Maj 2020, enligt den personliga tillämpningen

Sista ansökningsdagen

Fortgående ansökan tills alla platser är fyllda. 

Deltagaravgift

500 € deltagaravgift
150 € pant för iPad mini

Undervisningsform och närstudier

Flerform, med närstudier 2-3 dagar i veckan. Även lärande i arbetslivet ingår i studierna, ca 10 veckor (enligt personliga tillämpningen).

Lämplighetstest

Förhandsuppgiften lämnas in enligt separata instruktioner. Individuellt inlämningsdatum.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till dig som är kreativ och klarar av att både arbeta självständigt och i nära samarbete med olika uppdragsgivare. Efter avlagd examen kan du jobba med olika arbetsuppgifter inom marknadsföring.

Examen består av

1 obligatorisk examensdel
  • Arbete inom affärsverksamhet på 30 kompetenspoäng
Kompetensområde för Försäljning och marknadskommunikation
  • Uppdrag som gäller marknadskommunikation (60kp)
  • Visuell planering och förverkligande av lokaler (60kp) 

Bedömning

Du som examinand visar ditt kunnande genom att göra ett yrkesprov som utförs i genuina arbetssituationer och med praktiska arbetsuppgifter. Ett yrkesprov görs för varje examensdel och utvärderas av två bedömare; en lärare och en företrädare för arbetslivet. Bedömningen sker i anslutning till varje enskild examensdel.

 

Sök på prakticum.fi: