Att jobba som eftisledare eller skolgångshandledare är givande, men hur är det att studera till ledare för skolgång, morgon och eftermiddagsverksamhet? Fyra alumner berättar om sina studier till en yrkesexamen i pedagogisk verksamhet och handledning.
Det blir ett glatt återseende då alumnerna Elin Lindroos, Hagar Simos och Satu Partanen möter upp för en intervju via Teams. De har studerat till ledare för skolgång och morgon- och eftermiddagsverksamhet vid Yrkesinstitutet Prakticum samma år, och utexaminerades 2020. Även Mira Dianoff, som inte kunde delta i tillfället, hör till samma årskurs. Det året började 13 personer studera samtidigt.
– Har alla blivit färdiga? frågar Satu Partanen. Frågan är riktad till alumnernas lärare Kati Sarkala, som också är uppkopplad.
Kati Sarkala
”Det är mycket individuella studiestigar som gäller”
Lärare
– Alla har fått sin examen. Ungefär hälften av er blev klara på ett år medan andra hälften blev klara på ett och ett halvt år. Sedan har vi en som får sin examen nu. Det är mycket individuella studiestigar som gäller, svarar Sarkala.
I den personliga utvecklingsplanen för kunnandet, även kallad PUK, går lärare och studerande igenom tidigare kunnande och ser över vilka delar av utbildningen som kan räknas till godo och vilka delar som studerande måste avlägga. Satu Partanen studerande på läroavtal och hade då även en representant från arbetslivet, rektorn från Strömborgska skolan, närvarande under diskussionen. Tillsammans gick de igenom vad hon kommer att lära sig på sin arbetsplats och vad hon lär sig i Prakticum.
– Kati visste vad jag får till godo från mina tidigare studier och arbetserfarenhet, vad jag måste gå, vilket gjorde det enkelt. Att få kunnande identifierat gick väldigt smidigt, anser Satu Partanen.
Studietiden förkortades för alla tre alumner då de jobbat flera år inom branschen innan de började studera. Dessutom har de även andra yrken i bagaget. Satu Partanen är idrottsinstruktör medan Hagar Simos ursprungligen är textilartenom med lärarbehörighet för andra stadiet. Elin Lindroos är sjukskötare och barnledare.
Att inte vara tvungen att delta i all utbildning underlättar vardagen, men kan också väcka en del tankar.
– Ibland hade jag en känsla att jag kanske missade något. Jag frågade mig om jag månne kan det som de andra lär sig, säger Hagar Simos.
Simos har dock visat sin yrkeskunskap genom yrkesprov.
Oviss framtid – behörighet lockar
Slumpen spelade in för en del av alumnerna då de valde att söka till utbildningen för ledare för skolgång, morgon- och eftermiddagsverksamhet. För andra lockade möjligheten att få behörighet. Både Satu Partanen och Elin Lindroos uttrycker att det är betungande att som obehörig ha en osäker framtid på jobbfronten. Att varje vår vara tvungen att oroa sig över hur hösten kommer att se ut.
Efter avlagd yrkesexamen fick både Mira Dianoff och Satu Partanen fast anställning på sin arbetsplats. För Elin Lindroos del har ännu inte behörigheten påverkat hennes anställningsförhållande.
– Jag sitter fortfarande löst, så vi får se, konstaterar hon.
Att träffa studiekamraterna ger mervärde
Utbildningen har några närstudiedagar i månaden, oftast på lördagar. Kati Sarkala berättar att studierna är uppbyggda under cirka tre terminer och har 6 examensdelar varav två är valbara examensdelar. Den ena valbara examensdelen är handledning i grundläggande färdigheter i läsning och skrivning, medan den andra valbara examensdelen berör barn och ungas psykiska och mentala hälsa. Kunskapsbehovet inom bägge områden har ökat.
– Genom att satsa på och ta med dessa examensdelar i utbildningen vill vi hjälpa dagens barn att få bättre färdigheter inom läsning och skrivning. De behöver också stöd gällande sin psykiska hälsa, konstaterar Sarkala.
Att träffas under närstudierna ansågs nyttigt enligt alumnerna. De lärde sig mycket av sina studiekamrater då de flesta redan jobbar som eftisledare eller skolgångshandledare.
Hagar Simos
”Jag tyckte om studierna och att närstudierna var givande då vi fick träffa varandra”
Skolgångshandledare och eftisledare
– Jag tyckte om studierna och att närstudierna var givande då vi fick träffa varandra. Ofta var vi på lunch tillsammans och fick då höra hur det var på andra skolor och hur de andra studerande gjorde. Ofta insåg man också att det var rätt bra på ens egen skola, berättar Hagar Simos.
Få närstudiedagar och att studera på egen hand passade Elin Lindroos livssituation. Fler resor från hemorten Lappträsk till Helsingfors skulle ha blivit påfrestande. Hon håller dock med Simos om närstudiernas viktiga funktion och skulle inte vilja studera enbart på distans.
Våga trycka på knapparna
De skriftliga uppgifterna inom utbildningen delar åsikter. Hagar Simos och Elin Lindroos hade inget emot att skriva längre uppgifter medan Satu Partanen, i alla fall till en början, ansåg att det var lite jobbigt och tidskrävande.
– Det är länge sedan jag har studerat. Jag är en praktisk människa och tycker om att jobba med händerna. Därför tyckte jag det var svårt att skriva alla uppgifter. Det gick ganska mycket tid till dem, säger Satu Partanen
– Men du blev vän med ipaden till sist, konstaterar Kati Sarkala med ett leende.
– Ja, det var ändå inget större hinder för mig, svarar Satu Partanen
– Allt var också nytt för mig, inflikar Elin Lindroos, men det är bara att prova och trycka på alla knappar som finns. Allt fungerade trots att jag ibland var lite fundersam över var jag hade sparat mina uppgifter. Uppgifterna hittades alltid till slut, men visst var det en liten utmaning då vi inte har fått det tekniska kunnandet med modersmjölken som dagens barn.
Bredare perspektiv och bekräftelse att göra rätt
Det blir inte några entydiga svar på frågan om utbildningen förde med sig nya eller annorlunda arbetssätt efter avlagd yrkesexamen. Alla tre är dock överens om att utbildningen gav bekräftelse om att de gjort rätt även innan studierna. Bekräftelsen gör dem mer säkra på sin yrkeskunskap.
– Jag blev mer säker på det jag gör för att jag nu är utbildad, säger Satu Partanen. Vad kommer till att använda sig av metoder och det man lärt sig i utbildningen beror det mycket på hurdana elever du har och vem du följer. Det kan variera väldigt mycket. Detta är mitt första år i de högre klasserna i grundskolan. Eleverna kommer från olika skolor, har olika bakgrund som inte heller ämnesläraren känner till. Man söker sin egen plats i gruppen och hur man kan stödja på bästa sätt. Jag hoppas få följa dessa sjuor jag nu har tills de gått ut nian. Då lär jag längs med vägen allt möjligt nytt då jag får vara med på lektionerna. Jag tror att årskurs nio då är den grupp jag verkligen känner och kan ge dem det bästa.
Hagar Simos håller med Partanen gällande att vara mer säker på att göra rätt.
– Det känns som om jag skulle ha en bättre grund trots att jag inte konkret kan definiera vad det beror på, säger hon. Jag gör inte så mycket på ett annorlunda sätt, men tänker i vissa situationer ur ett bredare perspektiv.
Elin Lindroos är på samma spår. Hon påpekar också att metoderna finns där i bakhuvudet och att man kan ta till dem vid behov.
– Ibland märker jag under dagen att det är något i gruppen som inte fungerar och kan då minnas metoder som jag inte skulle ha tänkt på annars, konstaterar hon.
Utbildningen för ledare för skolgång och morgon- och eftermiddagsverksamhet startar 28.8.2021
Vi använder cookies på vår webbplats för att optimera din användarupplevelse. Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till att använda alla cookies på vår webbplats. Genom att välja Avvisa kan webbplatsen endast använda nödvändiga cookies, vilket förhindrar utförandet av vissa webbplatsfunktioner. Om du vill inaktivera vissa cookies, vänligen besök Inställningar.
Denna webbsida använder cookies för att förbättra din användarupplevelse när du navigerar webbsidan.
Vissa av dessa cookies är nödvändiga och sparas i din webbläsare för att sidans basfunktioner skall fungera.
Vi använder också andra typer av cookies som hjälper oss t.ex. med att analysera trafiken för att förstå hur sidan används, och erbjuda vissa funktionaliteter. Dessa cookies sparas i webbläsaren med ditt tillstånd, och du kan neka oss användning. Notera dock, att det kan ha en negativ inverkan på sidans användarvänlighet.
Cookies sparas i webbläsaren från en minut till flera år, beroende på cookie.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som delning av webbplatsens innehåll på sociala medieplattformar, samling av feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_scid
1 year 1 month
This cookie is set by Snapchat to store Snapchat Pixel unique ID of the User.
X-AB
1 day
Cookie associated with embedding content from Snapchat.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-available
session
The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Prestationcookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestationsindexer, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper med att få information om antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
1 year 1 month 4 days
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gat_UA-*
1 minute
Google Analytics sets this cookie for user behaviour tracking.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample_1969245
2 minutes
No description
_hjSession_*
1 hour
Hotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site.
_hjSession_1969245
30 minutes
No description
_hjSessionUser_*
1 year
Hotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site.
_hjSessionUser_1969245
1 year
No description
_hjShownFeedbackMessage
1 day
Hotjar sets this cookie when a user minimizes or completes Incoming Feedback so that the Incoming Feedback loads as soon as it is minimized if the user navigates to another page where it is set to show.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Marknadsföringscookies används för att visa besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
_schn
session
No description available.
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
sc_at
1 year 24 days
Snapchat sets this cookie for showing relevant advertising based on the user’s movement.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.